Am auzit destui primari care se întrebau la ce bun Monitorul Oficial Local. Nu este locul și nici timpul pentru o discuție despre transparență ca și temelie a democrației. Mă voi rezuma strict la lege și la niște aspecte la care, sunt convins, prea puțini dintre primari, cei răspunzători direct de aplicarea legii, s-au gândit! Mărturisesc că aceste chestiuni nu-mi aparțin ci sunt rodul unor discuții cu cineva mai avizat și mai informat decât mine în probleme juridice. Mi s-au părut importante și consider că trebuie știute!
Așadar, ce se poate întâmpla dacă pe cineva îl doare-n bască și ignoră prevederile Anexei 1 la Codul administrativ? La urma urmei, în lege nu este prevăzută nicio sancțiune directă! Sancțiunea există însă și este mult mai gravă decât orice amendă posibilă! Haideți să ne uităm un pic la definiția celebrului abuz în serviciu: „CODUL PENAL – CAPITOLUL II – Infracţiuni de serviciu – Art. 297 – Abuzul în serviciu: (1) Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte în mod defectuos şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.”. Este suficient ca o persoană, care se consideră „vătămată în interesele legitime” de a beneficia de prevederile legii să facă pângere că Monitorul Oficial Local nu există și primarul, cel care răspunde direct de aplicarea legii, să aibă un car de probleme! Și, din păcate, cred că nici un primar nu duce lipsă de „binevoitori” care atât așteaptă! Prin urmare, doamnelor și domnilor edili, primul sfat: nu tratați superficial problema! Cu resurse proprii, prin contract, indiferent cum și cu cu cine, puneți în practică legea!
Răspunderea nu se oprește însă la primar! Nici secretarul general nu este scutit de necazuri dacă Monitorul Oficial Local nu este, la data stabilită, acolo unde spune legea! Mai mult, secretarul general este și mai implicat: „Secretarul general al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale și persoanele desemnate de autoritatea executivă au responsabilitatea respectării prevederilor legale cu privire la organizarea și publicarea Monitorului Oficial Local.” (Codul administrativ, Anexa 1, Articolul 3 (1)). Adică, dacă primarul este cel care trebuie să asigure condițiile pentru respectarea legii, secretarul general răspunde direct ca Monitorul Oficial Local să fie exact așa cum prevede legea și nu altfel! În caz contrar, aceeași persoană „vătămată în interesele legitime” îi poate face secretarului general o plângere de toată frumusețea pentru neglijență în serviciu! Analizați singuri: „CODUL PENAL – CAPITOLUL II – Infracţiuni de serviciu – Art. 298 – Neglijența în serviciu: Încălcarea din culpă de către un funcţionar public a unei îndatoriri de serviciu, prin neîndeplinirea acesteia sau prin îndeplinirea ei defectuoasă, dacă prin aceasta se cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă.”. Al doilea sfat, de data acesta pentru doamnele și domnii care îndeplinesc funcția de secretar general: asigurați-vă că Monitorul Oficial Local este organizat exact cum prevede legea și nu altfel!
Personal nu pot să cred că poate intra cineva la închisoare pentru că nu a îndeplinit prevederile legii cu privire la Monitorul Oficial local! Dar pot să cred că poate fi șicanat, plimbat prin curțile parchetelor și tribunalelor sau chiar amendat. Este un risc pe care orice om cu capul pe umeri nu-l poate ignora! Și de ce? Doar pentru că a tratat cu superficialitate o chestiune care, la urma urmei, este una cât se poate de benefică pentru orice comunitate modernă?